Szkolenie

Tworzenie wzoru pisma urzędowego wg standardu prostego języka z uwzględnieniem zasad dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami i wymogów publicznej usługi hybrydowej 

Terminy

calendar_month
do ustalenia

  • Sekretarz
  • Osoba odpowiedzialna za sprawy organizacyjne urzędu 
  • Wszyscy pracownicy komórek organizacyjnych, którzy przygotowują korespondencję do mieszkańców, przedsiębiorców i innych interesantów
  • Koordynator czynności kancelaryjnych

1. Omówienie zasad prostego języka:

 

  • co to jest prosty język i czym różni się do innych stylów pisania
  • nowa struktura pisma z metryką i śródtytułami
  • zasady dotyczące merytoryki, gramatyki, relacji w tekście (zwroty osobowe, proste słownictwo, krótsze zdania, korzystne formuły gramatyczne, rezygnacja z  urzędyzmów i formalizmów, podstawa prawna na końcu pisma itp.)
  • przykładowe wzory pism przed i po przeróbce
  • instrukcja przerabiania pisma krok po kroku wg standardu Pracowni Prostej Polszczyzny Uniwersytetu Wrocławskiego
  • niekorzystne schematy gramatyczne: strona bierna, rzeczowniki odczasownikowe, formy bezosobowe, imiesłowy)
  • korzyści ze stosowania prostego języka.

 

2. Omówienie wymogów Publicznej Usługi Hybrydowej

 

3. Omówienie zasad dostępności pism dla osób ze szczególnymi potrzebami

(m.in. rodzaj i rozmiar czcionki, zasady edycji tekstu)

 

4. Warsztaty

 

  • próby przeróbek fragmentów tekstu z języka urzędowego na prosty język
  • próby przeróbek własnych pism przez uczestników.

 

Zachęcamy, by każdy uczestnik przygotował na szkolenie dwa różne swoje pisma.   

Szkolenie i warsztaty można przeprowadzić online – uczestnik sam pracuje ze swoim tekstem wg wskazówek prowadzącego. 

 

5. Korzyści ze stosowania prostego języka i opracowania własnego szablonu pisma

Szkolenie online na platformie MS Teams

8.30-14.30 (6 godzin)

Przerwy ustalane z prowadzącym na początku szkolenia

Anna Skiba ma 20-letnie doświadczenie w Urzędzie Miasta w zarządzaniu obiegiem dokumentów papierowych, kancelarią i archiwum oraz administrowaniu elektronicznym systemem zarządzania dokumentacją, platformami e-usług dla mieszkańców. 

 

Jako koordynator czynności kancelaryjnych udzielała codziennego wsparcia merytorycznego urzędnikom, szkoliła z zakresu stosowania instrukcji kancelaryjnej, JRWA, archiwizacji, pracy w systemie klasy eZD. Koordynowała wdrożenie systemu obiegu dokumentów w urzędzie. Jako administrator merytoryczny świadczyła codzienny helpdesk oraz przeprowadziła dwie reorganizacje w urzędzie zarówno dla akt papierowych, jak i w systemie elektronicznym. 

 

Była koordynatorem i administratorem lokalnym platform e-usług dla mieszkańców: SEKAP, ePUAP, redaktorem kart usług. 

 

Była prelegentką na zjazdach archiwistów, współorganizatorką zjazdu oraz konferencji dla archiwistów, prowadziła szkolenia i zajęcia dydaktyczne. 

 

W latach 2007-2012 należała do międzyurzędowego zespołu projektu SEKAP, SEKAP2 oraz zespołu roboczego (2010) powołanego do opracowania rozporządzenia o instrukcji kancelaryjnej, archiwalnej i JRWA. 

 

W 2023 roku ukończyła zaawansowany kurs prostej polszczyzny – standard prostego języka urzędowego (plain language) i otrzymała certyfikat konsultantki językowej Pracowni Prostej Polszczyzny Uniwersytetu Wrocławskiego.

 

Od 2024 roku pracuje w firmie e-Instytucja.pl. Odpowiada za merytoryczne przygotowanie pracowników urzędów i gminnych/miejskich jednostek do wdrożenia systemu klasy eZD. Szkoli z prawidłowego postępowania z dokumentacją zgodnie z instrukcją kancelaryjną i JRWA, dzieli się swoim doświadczeniem i przykładami dobrymi praktyk. Dla urzędów przeprowadza także audyt przedwdrożeniowy obecnych procedur obowiązujących w urzędzie. Ponadto prowadzi szkolenia z różnych tematów postępowania z dokumentacją w administracji samorządowej.

 

linkedin.com/in/anna-skiba-043391285